ABC segmentacji rynku

Segmentacja rynku to pojęcie, które często pojawia się w akademickich rozważaniach. Odpowiadające mu zjawisko jest bardzo istotne w biznesowej praktyce. To właśnie dzięki segmentacji rynku firmy mogą podejmować świadome decyzje w kwestiach marketingowych oraz co do kierunku rozwoju swoich produktów.

Czy zdarzyło ci się spotkać z terminem „segmentacja rynku”, np. na uczelni? W praktyce biznesowej segmentacja rynku znajduje zastosowanie zwłaszcza w dużych firmach. Jest to jednak trend, który w ostatnich latach szybko się zmienia. Nim przejdziemy do tego wątku, zacznijmy jednak od podstaw, czyli od wyjaśnienia, co dokładnie kryje się pod pojęciem segmentacji rynku.

 

Definicja segmentacji rynku

Posługując się stricte podręcznikową definicją, można powiedzieć, że segmentacja rynku jest świadomym podziałem heterogenicznego rynku na względnie homogeniczne segmenty. Brzmi tajemniczo? Oznacza to po prostu, że dokonujemy podziału potencjalnych klientów na danym rynku na odrębne grupy, według przyjętych przez nas charakterystyk. Tymi ostatnimi może być niemal wszystko – czynniki demograficzne, geograficzne, behawioralne czy choćby poziom zamożności klientów.

To, co w segmentacji rynku, jako części analizy rynku, jest szczególnie ciekawe, to fakt, że w trakcie jej przeprowadzania można odkryć nietypowe charakterystyki i możliwości podziału klientów, które przed firmą i produktem otworzą nowe perspektywy w zakresie marketingu i sprzedaży.

 

Krótki zarys historyczny

Segmentacja rynku jest pojęciem stosunkowo młodym, ukutym w latach 50-tych XX wieku przez Wendella Smitha w czasach dominacji marketingu masowego – gdy większość produktów sprzedawano tylko w jednej wersji, bez różnicowania go dla różnych typów (segmentów) klientów. Popularyzacja segmentacji rynku była jednym z czynników, które doprowadziły do upadku tej praktyki.

 

Segmentacja rynku w praktyce

Segmentacja rynku zyskuje dla firmy praktyczne znaczenie dopiero wtedy, gdy jest wprowadzona równocześnie z działaniami na poziomie operacyjnym. Tu ważne jest pojęcie tzw. marketingu mix.

W momencie wybierania segmentów klientów dla każdego z nich ustala się odrębną strategię w zakresie produktu, ceny, dystrybucji i promocji. Podejścia w tych czterech aspektach mogą różnić się tylko nieznacznie lub wręcz przeciwnie – stanowić ogromną zmianę. Wszystko zależy od charakterystyk segmentów oraz wniosków wyciągniętych na ich podstawie.

 

Dlaczego segmentacja jest taka ważna?

Segmentacja rynku to nieodzowny element współczesnej strategii firmy, który pozwala na bardziej efektywne sprzedawanie dzięki lepszemu dopasowaniu produktu i jego promocji oraz dystrybucji do danego rodzaju (segmentu) klienta. Dziś segmentacja jest dostępna także dla mniejszych firm – jako część analizy rynku oferowanej przez firmy takie jak Quantify. Bez względu na to, w jaki sposób zdecydujesz się jej dokonać, zapoznaj się bliżej z tym pojęciem i skorzystaj z segmentacji już dziś.

 

Udostępnij ten artykuł
  • gplus

Komentarze