Co to jest analiza rynku?

Kiedyś dziedzina ta była przedmiotem zainteresowań głównie środowisk akademickich oraz największych firm, które mogły pozwolić sobie na powołanie bardzo rozbudowanych zespołów marketingowych i analitycznych. Dziś korzyści wynikające z analizy rynku zaczyna dostrzegać coraz więcej przedsiębiorców.

W niniejszym artykule postaramy się sformułować w sposób klarowny i przystępny definicję pojęcia analizy rynku, a także przybliżyć samo zjawisko.

Jeśli jeszcze kilkanaście lat temu udałbyś się do typowej polskiej średniej firmy i zapytał o analizę rynku, najprawdopodobniej nie usłyszałbyś na ten temat niczego konstruktywnego. Wspomnienie nazwisk takich jak Kotler czy Kartajaya spotkałoby się raczej z nerwowym drapaniem po głowie niż z aprobatą i zrozumieniem. Dziś sprawy mają się inaczej. Mniejsze i większe firmy z różnych branż nie tylko inwestują w wiedzę o marketingu i analizie rynku, ale także coraz chętniej korzystają z zewnętrznych firm świadczących takie usługi. Jeśli interesuje Cię ten temat, zacznijmy od zdefiniowania pojęcia analizy rynku.

 

Pojęcie analizy rynku - definicja

W myśl powszechnie przyjętej definicji analiza rynku to zespół czynności, których zamierzonym rezultatem jest znalezienie jak najbardziej racjonalnych przesłanek dla podejmowania decyzji rynkowych. Na podstawie zebranych danych jakościowych i ilościowych osoby zajmujące się analizą rynku wykorzystują różne metodologie i techniki, by opracować takie wytyczne. Celem jest jak najlepsze zrozumienie potencjalnych klientów danego podmiotu, konkurencji, otoczenia biznesowego, szans i zagrożeń związanych z podjęciem takich a nie innych działań na rynku.

Jakie to techniki i metodologie? Jest ich oczywiście mnóstwo. Do najpopularniejszych należą analizy SWOT i PEST, ale to temat na inny artykuł.

 

Branża analizy rynku w Polsce

W Polsce coraz więcej firm inwestuje w analizę rynku, by podejmować lepsze decyzje biznesowe zarówno na szczeblu lokalnym, krajowym, jak i międzynarodowym. Ciekawym zjawiskiem jest powstawanie firm takich jak Quantify - niezależnych podmiotów zajmujących się analizą i badaniem rynku dla innych firm. To sposób na przeprowadzenie profesjonalnej analizy rynku bez konieczności inwestowania w swój własny zespół.

 

OK… jak w takim razie skorzystać z potencjału analizy rynku?

Przede wszystkim należy lepiej zrozumieć korzyści, jakie analiza rynku przynosi w różnych sferach działalności biznesowej. Niniejszy artykuł to zaledwie wprowadzenie. Poszukaj źródeł, które pozwolą ci na dogłębne zrozumienie tematu, a następnie zdecyduj, czy wolisz zainwestować w swój własny zespół, czy zlecić przygotowanie analizy rynku podmiotowi zewnętrznemu. Bez względu na to, jaką drogą obierzesz, życzymy ci powodzenia w twoich biznesowych działaniach.

 

Udostępnij ten artykuł
  • gplus

Komentarze